
Financial Controller
- Op locatie
- 't Horntje, Texel, Noord-Holland, Nederland
- General Support (GES)
Functieomschrijving
Het NIOZ is op zoek naar een Financial Controller die de financiële afdeling op Texel kan versterken. Deze afdeling bestaat op dit moment uit vijf medewerkers verdeeld over de NIOZ locatie Yerseke (1 medewerker) en de NIOZ locatie Texel (4 medewerkers). Onder de financiële afdeling valt tevens de afdeling inkoop/magazijn waar in totaal twee medewerkers werkzaam zijn. Naast de financiële afdeling kent NIOZ een projectcontrol afdeling van vier medewerkers.
HET INSTITUUT
NIOZ, het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee, is het nationale oceanografische instituut en het expertisecentrum van Nederland voor oceaan, zee en kust. We bevorderen fundamenteel begrip van mariene systemen, de manier waarop ze veranderen, de rol die ze spelen in klimaat en biodiversiteit en hoe ze duurzame oplossingen kunnen bieden aan de maatschappij van de toekomst.
Bij NIOZ werken in totaal ongeveer 350 collega’s van ruim 30 nationaliteiten, verdeeld over de hoofdvestiging op Texel en een afdeling in Yerseke.
DE VACATURE
Voor deze positie zoeken wij een junior/medior level Financial Controller, met potentie en ambitie om op termijn door te groeien naar een senior level.
Concreet houd je je onder meer bezig met het volgende:
Analyseert en controleert financiële gegevens en mutaties, op juistheid, volledigheid en tijdigheid. Indien nodig, worden correcties doorgevoerd.
Adviseert over en coördineert de planning- en control cyclus binnen de organisatie-eenheid, afgestemd op de overall planning- en control cyclus van NWO-I.
Bewaakt het proces van periode- en jaarafsluitingen, zorgt voor een duidelijke planning en levert tevens een bijdrage hierin.
Bewaakt het proces van de diverse aangiftes t.a.v. BTW, CBS en overige verplichte publicaties en verstrekkingen t.b.v. derden. Zorgt ook hier voor een duidelijke planning en bewaakt het proces.
Werkt nauw samen met de project afdeling en draagt, indien nodig, bij aan onderbouwingen en/of overzichten t.b.v. de project controllers
Bewaakt mede het tijdschrijfproces en onderneemt acties indien tijdigheid en volledigheid niet gewaarborgd zijn. Indien nodig volgt afstemming met de afdelingshoofden en de Instituutsmanager.
Neemt, in 1e instantie, deel aan het volledige boekingsproces onder meer op het gebied van debiteuren, crediteuren, bank, project en memoriaal boekingen.
Ondersteunt in 1e instantie de Instituutsmanager bij het opstellen van de begroting van de organisatie-eenheid. Op een later moment draagt de Financial Controller dit proces van de begroting, analyseert deze op financiële risico’s, bewaakt uiteindelijk het hele proces en draagt deze voor aan de Instituutsmanager.
Levert een bijdrage aan het beheer van de verzekeringsportefeuille.
Stelt controle rapportages op en levert, indien nodig, een bijdrage aan het samenstellen van complexe financiele overzichten.
Levert een bijdrage aan en werkt actief mee aan het opstellen van procedures, handleidingen, werkinstructies en verbeteringsprocessen voor de organisatie-eenheid.
Vereisten
DE KANDIDAAT
Je hebt minimaal HBO werk- en denkniveau en bent in bezit van een HBO diploma Bedrijfseconomie, Finance & Control of vergelijkbaar. Enige werkervaring in een financiële rol is een pre. Jouw Nederlands en Engels is van een uitstekend niveau. Je bent in staat om zelfstandig te werken binnen gegeven kaders, en stemt af waar nodig met je manager, collega’s en eventueel andere stakeholders. Je gaat voor kwaliteit over kwantiteit en je bent analytisch zeer sterk.
Het NIOZ wil een transparant instituut zijn met een gezond werkklimaat en een inclusieve cultuur, waar mensen met verschillende achtergronden en genders hun talenten inbrengen en verder ontwikkelen. We streven naar inclusieve besluitvormingsprocessen en verwachten van ons leiderschap zichtbare betrokkenheid, bewustzijn van vooroordelen en culturele intelligentie.
DE VOORWAARDEN
Een aanstelling bij het NIOZ is een aanstelling bij NWO-I, voor de duur van 1 jaar, dat bij wederzijdse tevredenheid wordt omgezet naar een aanstelling voor onbepaalde tijd.
Het betreft een aanstelling voor 36-40 uur per week.
Een nette inschaling in schaal 9/10 conform CAO-WVOI, inpassing in de schaal is afhankelijk van jouw werkervaring, opleidingsniveau en -richting.
De vrijheid om je rol invulling te geven en ruimte en mogelijkheden voor jouw persoonlijke (talent-)ontwikkeling o.a. met behulp van de NIOZ Academy.
338 vakantie uren op jaarbasis van een fulltime werkweek van 40 uur.
Pensioenregeling via ABP, 8% vakantiegeld in mei en een eindejaarsuitkering in december van 8,33%.
2e klas reizen met het OV wordt 100% vergoed.
Een arbeidsvoorwaardenregeling waarbij het salaris ingeruild kan worden voor vrije dagen of andersom, of je kan salaris of verlofuren eens per 5 jaar inzetten voor de aanschaf van een fiets met belastingvoordeel.
We werken hybride om zo een goede balans na te streven. Thuiswerkvoorzieningen worden mogelijk gemaakt; denk aan een laptop en vaste werkplek, een thuiswerkvergoeding, en een financiële regeling t.b.v. het inrichten van jouw thuiswerkplek.
MEER INFORMATIE
Bij vragen over deze vacature kun je contact opnemen met Johan Bolt (Hoofd Financiële Administratie). Voor aanvullende informatie over de selectieprocedure kunt u een mail sturen naar working@nioz.nl.
De sluitingsdatum voor deze vacature is 5 september 2025.
De sollicitatiegesprekken worden gepland op 16 en 17 september 2025 op Texel. We vragen je vriendelijk om hier alvast rekening mee te houden.
of
Helemaal klaar!
Je sollicitatie is succesvol ingediend!